måndag 17 oktober 2011

Upplägg i lärobok för nybörjare

Vi tänker oss en ny lärobok i svenska för nybörjare i "förberedelseklass" i år 6-9, eller i IP:s  Språkintroduktion (eleverna är alltså 13-18 år gamla). Boken skulle täcka tre nivåer som beskrivs nedan. För nivåerna 2 och 3 skulle den kunna ha något av dessa upplägg: A eller B.

Allra först i boken finns en introduktionsdel för de absoluta nybörjarna, den kallar vi Nivå 1 (=A1 på Europaskalan: alfabetet, olika ljud och substantiv, nominalfraser, verb i presens, etc.)

Därefter tar boken upp olika teman ur den personliga domänen i text och övningar och förbereder eleven successivt inför inträdet i "vanlig" klass. Det är denna fortsättningsdel som frågan gäller. Vi tänker oss nu att boken kan ha ett av uppläggen A eller B:

A.
Bokens fortsättningsdel är indelad i två separata avdelningar: Först kommer Nivå 2 (=A1/A2 på Europaskalan: ord, fraser, treordssatser, hjälpverb, etc.). Därefter kommer avdelningen Nivå 3 (=A2 (+ ev. B1) på Europaskalan: utbyggda nominalfraser, olika tempus, topikalisering, etc.). Kapiteltemana från Nivå 2 skulle återkomma i Nivå 3, fast mer utbyggda.

B.
Bokens fortsättningsdel är indelad i kapitel där varje tema presenteras på två nivåer samtidigt, på vänstersidan på uppslaget ligger stoffet som hör till Nivå 2, på högersidan ligger det som hör till Nivå 3. (Vi antar att formgivningen gör detta supertydligt för alla som ska arbeta med boken, t.ex. med "gröna spåret" och "gula spåret", eller liknande layout.)

Vilket av uppläggen A respektive B skulle du föredra och varför? Är något av uppläggen mer praktiskt för läraren eller för eleven?

Undrar
Aya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar